Aineistossa on esitetty Helsingin pääkatuverkon kuntomittausten tulokset vuosilta 2018-2022. Kuntomittaukset on tehty ns. palvelutasomittauksina (PTM), joissa mitataan päällysteen urautuneisuus, epätasaisuus ja sivukaltevuus mittausautoon kiinnitettyjen lasereiden tuottamasta etäisyysdatasta ja päällysteen profiilista. Mittaukset on suoritettu Helsingin pääkatuverkolle. Sivukaltevuus, ura-oikea ja ura-vasen tiedot on mitattu vain vuosina 2021 ja 2022. Katuverkon yleiskuntoa kuvataan katupituuden jakaantumisella kuntoluokittain. Molemmat kuntomuuttujat (uraisuus, epätasaisuus) on jaettu viiteen kuntoluokkaan. Katujakso (10 m) kuuluu kuntoluokkaan, jos sen kohdalla oleva raja-arvo ylittyy.
Ominaisuustiedot:
-id Kohteen yksilöllinen tunniste. -tie Mitatun kadun nimi -mittausaik Mittauspäivämäärä -su Mitatun kadun suunta (1 tai 2) -ka Mitatun kadun suunnan kaista (1, 2 tai 3) -aosa Kadun osa (alku) (1, 2 tai 3) -aet Mitatun jakson alkupisteen etäisyys kadun osan alusta (m) -losa Kadun osa (loppu) (1, 2 tai 3) -let Mitatun jakson loppupisteen etäisyys kadun osan alusta (m) -mitattuM itatun jakson pituus (m) -ura Mitatun jakson keskimääräinen maksimiurasyvyys (mm) -urao Mitatun jakson oikeanpuoleisen uran keskimääräinen maksimiurasyvyys (mm) -urav Mitatun jakson vasemmanpuoleisen uran keskimääräinen maksimiurasyvyys (mm) -iri Mitatun jakson keskimääräinen pituussuuntainen epätasaisuus (mm/m) -sivukaltev Mitatun jakson keskimääräinen sivukaltevuus (%) (positiivinen arvo on sivukaltevuus sisäänpäin ja negatiivinen arvo on sivukaltevuus ulospäin) -alku_x Mitatun jakson alkupisteen x-koordinaatti (ETRS-GK25, EPSG:3879) -alku_y Mitatun jakson alkupisteen y-koordinaatti (ETRS-GK25, EPSG:3879) -loppu_x Mitatun jakson loppupisteen x-koordinaatti (ETRS-GK25, EPSG:3879) -loppu_y Mitatun jakson loppupisteen y-koordinaatti (ETRS-GK25, EPSG:3879) -lat Mitatun jakson alkupiste leveysaste(WGS84 EPSG:4326) -lon Mitatun jakson alkupiste pituusaste (WGS84 EPSG:4326) -ura_luokka Mitatun jakson keskimääräinen maksimiurasyvyys luokiteltuna (luokat 1-5) 5 (erittäin hyvä): 0 – 5mm 4 (hyvä): 5 – 11mm 3 (tyydyttävä): 11 – 17mm 2 (huono): 17 – 20mm 1 (erittäin huono): 20mm ->" -iri_luokka Mitatun jakson keskimääräinen pituussuuntainen epätasaisuus luokiteltuna (luokat 1-5) 5 (erittäin hyvä): 0 – 3,6mm/m 4 (hyvä): 3,6 – 4,6mm/m 3 (tyydyttävä): 4,6 – 5,6mm/m 2 (huono): 5,6 – 7,6mm/m 1 (erittäin huono): 7,6mm/m ->" -kokonais_l Mitatun jakson Ura_Luokasta ja IRI_Luokasta heikompi arvo (luokat 1-5) -datanomistaja Tiedon omistajan nimi. -paivitetty_tietopalveluun Aineiston päivityspäivämäärä (yyyy-mm-dd). -geom Kohteen geometria.
Helsingin kaupunki, Kaupunkiympäristön toimiala, Rakennukset ja yleiset alueet, Rakennetun omaisuuden hallinta
Omistava organisaatio
Aineiston julkaisupäivämäärä
25.8.2023
Ylläpitotiheys
Vuosittain
Ajantasaisuus
Ajantasaisuuspäivämäärä
2023-08-01
Historiatieto
Ylläpitomenetelmat
Tietolähde
Urakoitsijoiden tekemät kuntomittaukset
Tiedonkeruumenetelmä
Mittaukset
Tiedonkeruuvaihe
Tiedonkeruutila
Ei tietoa
Yhteyshenkilö 1
(Ei määritettyä yhteyshenkilöä) (-)
Yhteyshenkilö 2
(Ei määritettyä yhteyshenkilöä) (-)
Resurssin tyyppi
Paikkatietoaineisto
Liitännäisresurssi
Paikkatietopalvelutyyppi
Latauspalvelu
Teema 1
Liikenne
Teema 2
Aluesuunnittelu
Aiheluokka 1
Liikenne
Aiheluokka 2
Ei aiheluokkaa määritetty
Aiheluokka 3
Ei aiheluokkaa määritetty
Inspire-tunnus
Avainsanat
tien kunto, mittausdata, päällyste, kuntomittaus
Avainsanat (Gemet)
Julkaisuajankohta
2023-08-25
Aineiston päivityspäivämäärä
25.8.2023
Sääntöjenmukaisuus
Metadatan vastuutaho
Helsingin kaupunki, Kaupunkiympäristön toimiala, Rakennukset ja yleiset alueet, Rakennetun omaisuuden hallinta
Verkko-osoite
Metatietojen päivitys
25.8.2023 7.44.26
Muut tiedot
Osa mittausten arvoista on mittauksen yhteydessä asetettu tyhjiksi (eli eivät tule mukaan
laskentaan). Nämä johtuvat erilaisista väliaikaisista esteistä tiellä, niistä seuranneista
kaistanvaihdoista sekä lätäköistä, tietöistä ja soraosuuksista, jotta
ne eivät aiheuttaisi virhettä itse tuloksiin. Väliaikaisilla esteillä tarkoitetaan
myös pieniä ajolinjojen muutoksia esimerkiksi pysäköityjen autojen ja jalankulkijoiden
vuoksi, jolloin mittaustulokseen tulisi mukaan myös osa viereisestä
kaistasta.
Lisätietoja katujen kunnossapidosta https://www.hel.fi/fi/kaupunkiymparisto-ja-liikenne/kunnossapito/katujen-kunnossapito
Sivun ylläpito: Helsingin kaupunki/Paikkatietopalvelutiimi